Wikipedia

Hasil carian

Sabtu, 2 November 2019

RAJA HAJI (1777 – 1784)

RAJA HAJI (1777 – 1784)



Setelah Daeng Kemboja mangkat pada tahun 1777, Raja Haji telah belayar ke Pahang untuk berjumpa Bendahara Abdul Majid untuk meminta Bendahara Pahang itu melantik beliau menjadi Yamtuan Muda Riau IV. Semasa pentadbiran Raja Haji sebgai Yamtuan Muda Riau IV, Riau terus menjadi tumpuan ramai pedagang asing yang berkunjung untuk menjalankan aktiviti perdagangan di situ. Negeri Riau pada ketika itu menjadi sebuah negeri yang makmur dan mengalami kemajuan. Hal ini sedikit sebanyak dibantu oleh kewibawaan Raja Haji yang merupakan anak Bugis yang terkenal dengan gagah perkasanya. Walaubagaimanapun hubungan antara anak bugis dan anak melayu masih tidak berjalan lancar.
Mengikut tulisan dalam Tuhfat Al-Nahfis[20], sekitar tahun 1782 sebuah kapal Inggeris telah ditahan di perairan Riau oleh Residen Belanda. Walaubagaimanapun Raja Haji tidak mendapat bahagian hasil daripada rampasan tersebut. Pihak Belanda hanya membahagikan hasil tersebut dengan nakhoda Perancis. Pihak Belanda telah menghantar pegawai untuk berunding dengan Raja Haji. Pihak Belanda masih tidak mahu untuk menyerahkan hak Raja Haji. Hal ini telah membangkitkan kemarahan Raja Haji dan akhirnya surat perjanjian antara pihak Bugis Dan Belanda telah dikembalikan kepada pihak Belanda. Selain itu, Raja Haji telah melebarkan kekuasaannya di bahagian selat dengan bantuan Sultan Selangor dan Rembau. Keadaan ini telah mencetuskan kemarahan Belanda dan membawa kepada berlakunya perang antara kedua-dua kerajaan.
Dalam perang tersebut, Sultan Ibrahim (anak kepada Raja Lumu yang menggantikan Sultan Salehuddin sebagai Sultan Selangor) membantu Raja Haji dengan menyerang Belanda di Kota Melaka. Belanda mengalami kekalahan dan terpaksa berundur ke Melaka semula. Pengunduran Belanda tidak menamatkan perang tersebut. Sultan Selangor mengajak Raja Haji menyerang Melaka dan menyaksikan Raja Haji menguasai Semabok dan hampir semua kawasan Melaka kecuali Kota Melaka. Namun, Belanda telah menyerang kubu Raja Haji di Teluk Ketapang dengan bantuan askar kulit hitam dan sekutunya Yamtuan Muda Ali Siak. Dalam serangan tersebut, Raja Haji telah terbunuh dan orang Bugis telah berundur daripada Melaka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SEJARAH KESULTANAN SELANGOR.

  SEJARAH DAERAH KUALA SELANGOR 1. Sultan Selangor Pertama ( 1743 - 1778 diperintah oleh Sultan Sallehuddin ). 2. Sultan Selangor Kedua ( 17...